Schapen, kleinkinderen en meeting the locals - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Kim Gommans - WaarBenJij.nu Schapen, kleinkinderen en meeting the locals - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Kim Gommans - WaarBenJij.nu

Schapen, kleinkinderen en meeting the locals

Blijf op de hoogte en volg Kim

03 December 2016 | Australië, Adelaide

Eindelijk, hier ben ik weer. Ik heb straks de boerderij verlaten en op dit moment zit ik in de bus onderweg naar Melbourne. De favoriete stad van veel backpackers. Ik ben benieuwd.
Ik heb een erg leuke maand achter de rug, waarin ik veel nieuwe dingen heb gezien en geleerd. Kingsley en Anne, de eigenaren van de boerderij en mijn hosts van de afgelopen maand, waren erg vriendelijk en gastvrij. Hun boerderij was volgens hen maar een 'kleintje', zo'n 4700 schapen. Verder hadden ze 5 honden met 5 puppies en 10 kippen. En dan de kangoeroes, kleurrijke vogels, gekko's en de rest van de beestenboel niet te vergeten. De boerderij ligt zo'n 20 km van het dorp zelf, dus we zaten lekker  afgelegen. De dichtstbijzijnde buren waren zo'n vijf km verderop. Veel mensen kwam ik hier dus niet tegen. Dat was toch wel een heerlijke afwisseling na alle drukke steden. Helaas voor mij, waren de schapen net geschoren. Er was dus niet heel veel 'schaapwerk' te doen. Toch heb ik mogen helpen met voornamelijk het verplaatsen van schapen van de ene naar de andere wei (sheep shifting), het schoonmaken van de waterbakken en het weghalen van distels. Bovendien heb ik geleerd om op een quad te rijden, aangezien dit een belangrijk vervoersmiddel op de boerderij was. Verder heb ik Anne geholpen met het zorgen voor de honden en kippen en de huishoudelijke taken. Sinds vorige week vrijdag zijn de kleinkinderen (Jazzy, 3 jaar en Izzy, 1 jaar) op de boerderij. Ik heb me afgelopen week dus vooral bezig gehouden met het entertainen van hen. Samen buiten spelen, boeken lezen, liedjes zingen...
Tijdens mijn tijd op de boerderij was ik niet de enige backpacker daar. Een paar dagen nadat ik hier was aangekomen, kwamen Alicia en Ilka, twee Duitse meiden. Zij bleven zo'n twee weken en gingen toen weer verder. Na mijn tripje naar Adelaide (vertel ik later meer over) kwam Kathi voor een week op de boerderij. Kathi is een Oostenrijkse meid die ik verrassend genoeg op surfcamp voor het eerst heb ontmoet. Daarna hebben we elkaar nog een paar keer gezien langs de oostkust. We wisten niet van elkaar waar we precies waren, dus het was een grote, aangename verrassing om elkaar weer te zien. Een paar dagen na Kathi, kwam Mii weer terug. Mii komt uit het noorden van Nederland. Ze werkt al zo'n 7 maanden op de boerderij, maar was een tijdje weg voor een roadtrip naar de outback. Ze is een heel aardige, spontane meid met een goed gevoel voor humor. Met z'n drieën hebben we dan ook een gezellige laatste week gehad.
Wat het leven op de boerderij nog leuker maakte, waren de avondjes uit en de uitstapjes. Zo hadden we elke dinsdagavond 'tennis'. Beter gezegd een bbq. Het begon als een vriendschappelijk tennisgroepje voor de boeren uit de buurt, maar tegenwoordig wordt er weinig meer getennist. Nu is het voornamelijk eten, drinken en kletsen. Een erg leuke gelegenheid om wat meer locals te ontmoeten. Elke zaterdagavond gingen we naar Kingston SE zelf, om daar in een soort eetcafé uit te gaan eten. Hier hangt een gezellige sfeer en het eten smaakt erg goed. Verder zijn we nog op wombat jacht gegaan, waar ik mijn eerste wombats heb gezien. We zijn een dagje naar Robe geweest, een mooi, touristisch plaatsje met een lekkere ijssalon een uurtje rijden van Kinstong SE. En dan hebben we nog een aantal keer het strand bezocht.
Ongeveer twee weken geleden ging Anne haar moeder in Adelaide bezoeken. Aangezien ik niet veel van Adelaide gezien had toen ik daar was, besloot ik mee te gaan. Twee nachtjes heb ik weer in een hostel geslapen. Een kamer voor 12 personen is toch wel wat anders dan een tweepersoonsbed voor jou alleen. Desondanks was het een gezellig hostel met aardig personeel. Vanuit de boerderij was het zo'n 300 km naar Adelaide. De eerste dag dat ik daar was regende het en was het redelijk fris. Toch heb ik lekker een fiets gehuurd en ben ik Adelaide op de fiets gaan verkennen. 'S avonds was er een gratis bbq in het hostel, dus ik had geluk. De volgende morgen en middag ben ik langs de rivier naar het strand gefietst, zo'n 30 km heen en terug. Daar heb ik een tijdje gezeten en schelpen gezocht, en daarna weer teruggegaan naar het hostel. Strandweer was het die dag niet. Later in de middag had ik met Bill en Lauren afgesproken, want die dag waren ze toevallig ook in Adelaide. Erg leuk om hen weer te zien! Eerst hebben we samen boodschappen gedaan en daarna in mijn hostel gekookt. Na een vullende maaltijd zijn we met ons drieën naar de bioscoop geweest. Hier hebben we Fantastic Beasts gezien. Daarna hebben we voor de laatste keer in Australië afscheid genomen.
De laatste morgen in Adelaide heb ik niet heel veel meer gedaan. Even naar de Central Markets in chinatown geweest en verder in het hostel gewacht op Anne. We zijn samen snel even naar de top van Mt Lofty gereden voor een goed uitzicht over Adelaide. Daarna hebben we koers gezet richting de boerderij. Tussendoor heeft Anne me nog lekker even getrakteerd op een ijsje.
Dit was in het kort mijn tijd op de boerderij. Ondanks het feit dat er hier geen Great Barrier Reef, oeroud regenwoud of mooie blauwe zee naast de deur lag, was het toch een erg mooie omgeving met veel wildlife. En nu, veel ervaringen rijker, is het weer tijd voor een volgend avontuur. Ik verblijf vier nachtjes in het centrum van Melbourne en daarna is het dan eindelijk tijd om de Australische familie te ontmoeten. Voor nu ben ik weer uitgepraat. Tot de volgende keer! Liefs, Kim

  • 03 December 2016 - 11:18

    Tiny Roeven:

    Ha Kim,
    Ook ik lees graag de verhaaltjes. Erg leuk om te lezen en fijn dat je zoveel ziet
    en onderneemt. Ik wens je heel veel plezier in Melbourne en veel
    gezelligheid, ondanks dat je er moet werken, met je familie daar.
    Groetjes tante Tiny

  • 03 December 2016 - 23:38

    Kim Gommans:

    Haa tante Tiny, fijn dat je ook mee leest! Dankjewel, dat komt helemaal goed. Groetjes Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 15 Aug. 2016
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 17916

Voorgaande reizen:

05 September 2016 - 08 Juli 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: