Krokodillen, rotsen en Kangaroo Island - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Kim Gommans - WaarBenJij.nu Krokodillen, rotsen en Kangaroo Island - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Kim Gommans - WaarBenJij.nu

Krokodillen, rotsen en Kangaroo Island

Blijf op de hoogte en volg Kim

04 November 2016 | Australië, Adelaide

Tijdens mijn vlucht van Cairns naar Darwin is alles goed verlopen. Ik heb de zonsondergang vanuit het vliegruig kunnen zien. Toch weer eens wat anders dan wanneer je gewoon op de grond staat. Het enige probleem waar ik op het vliegveld in Darwin tegenaan liep was het vervoer naar het hostel. Gelukkig was er een vriendelijk Brits stel die naar een hotel dicht bij mijn hostel heen moesten. Ze hebben mij dus fijn meegenomen in de taxi. Eenmaal in het hostel aangekomen, ingecheckt, spullen op mijn kamer gezet, hostel verkend, met mijn Franse kamergenote kennis gemaakt, gegeten en toen was het alweer tijd om te slapen.
Donderdagmorgen ben ik naar de Crocosaurus Cove geweest. Een soort dierentuin waar reptielen, grote vissen, schildpadden en natuurlijk heel veel krokodillen te zien zijn. Er waren veel kleinetjes, maar ook een paar van meer dan 5 meter te zien. Ook krokodil Burt, bekend van Crocodil Dundee, was hier te zien. Ik heb dus een aantal uurtjes rondgekeken en toen weer terug gegaan naar het hostel voor lunch. Daarna ben ik met de bus naar de Art Gallery & Museum gegaan. Hier was veel aboriginal kunst te zien. Bovendien was er een groot gedeelte met alles over de dieren die rondom Darwin leven en hoe ze geëvolueerd zijn. Het interessantste gedeelte van het museum vond ik het gedeelte over cyclone Tracy, die Darwin op 24/25 december 1974 voor een groot gedeelte met de grond gelijk maakte. Ook hier heb ik toch wel een paar uur rondgelopen. Daarna nog naar de Sunset Market geweest. Dit was de laatste van dit jaar, dus ik had geluk. Hier een tijdje rondgedwaald, wat te eten gekocht en toen terug naar het hostel gewandeld. En ja, de zonsondergang was weer erg mooi.
Vrijdagmorgen heb ik nog even een stukje door Darwin gelopen en tegen 12.00 uur was het tijd voor de busrit. Jep zo'n 22 uur van Darwin naar Alice Springs. In die tijd niet veel beleefd. Zaterdagmorgen kwam ik aan in Alice Springs, dus ik had de hele dag om deze plaats te verkennen. Uiteindelijk heb ik dit niet gedaan, want het was rond de 36-38 °C. Veel te warm om veel te doen.
Zaterdagmorgen ging om 4.30 de wekker. Het was tijd voor The Rock Tour, een driedaagse tour die me Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon heeft laten zien. Om 5.20 werd ik bij mijn hostel opgehaald. Eerst de anderen opgehaald en toen zo'n 500 km gereden naar onze kampplek (Yulara). Wel met een aantal tussenstops natuurlijk. Op die kampplek geluncht en toen eindelijk naar Uluru gereden. Wat een indrukwekkend gezicht was dat. Eerst naar het Aboriginal cultuurcentrum geweest, waar we een aantal verhalen over Uluru te weten zijn gekomen. Daarna een wandeling rondom deze machtig grote rots gemaakt. Vervolgens naar een uitzichtpunt gereden voor een mooi uitzicht over Uluru met zonsondergang. Helaas was het bewolkt, dus veel was er niet te zien van die zonsondergang. Wel hebben we op deze plek gegeten. Daarna teruggegaan naar de kampplek, waar we ons op konden frissen. Vervolgens onze swags (soort matras met beschermlaag waar je in kunt kruipen) uitgerold en klaargemaakt en toen was het al tijd om te slapen.
Maandagochtend werden we om 4.00 uur wakker geroepen, zodat we met ons allen de zonsopkomst bij Uluru konden aanschouwen. Helaas was het ook die dag bewolkt, dus weer niet veel gezien. Na een korte rit kwamen we aan bij Kata Tjuta, wat Aboriginal taal is voor 'veel hoofden'. Dit is een groep kleine heuvels om het zo maar te zeggen. Hier een wandeling van een uur of twee gemaakt. Persoonlijk vond ik deze wandeling veel mooier dan Uluru, maar Uluru blijft indrukwekkender. Na deze wandeling geluncht en toen weer heel wat uurtjes gereden. Onderweg weer een paar stops gehad en brandhout verzameld. Rond 17.00 kwamen we aan op de volgende kampplek (Kings Canyon). Daar konden we ons opfrissen, terwijl onze tourguide een kampvuur maakte. Met een aantal hebben we het eten voorbereid en boven het kampvuur gekookt. Weer eens wat anders, maar wel erg lekker! Als afsluiter van de avond nog marsmallows boven het vuur geroosterd. Daarna weer onze swags klaargemaakt. Gelukkig waren er deze avond in tegenstelling to de avond ervoor wel sterren, dus hadden we een mooi zicht. Rond 22.00 uur lag iedereen al te slapen, want ook dinsdagmorgen werden we om 4.00 wakker geroepen. We hebben ons weer eerst klaargemaakt en toen naar de Kings Canyon gereden. Dit is hetzelfde als de Grand Canyon, alleen een stuk kleiner. Hier een drie uur durende wandeling gemaakt met wederom prachtige uitzichten. Daarna was het alweer tijd om terug te rijden naar Alice Springs, weer zo'n 500 km. Onderweg weer een aantal keer gestopt en lunch gehad. Bij één van deze stops heb ik eindelijk een dingo gezien. Tegen 18.00 was ik terug in het hostel. Daar kwam ik Bill en Lauren onverwachts tegen, een aangename verrassing. Even wat bijgekletst en vervolgens mezelf gauw opgefrist om naar The Rock Bar te gaan. Daar hebben we nog even met de tourgroep wat gegeten en gedronken. Tijdens deze tour heb ik veel tijd doorgebracht met twee meiden, Beth (Schotland) en Chiara (Duitsland). Ze zijn in heel korte tijd toch wel goede vriendinnen geworden. Hen zal ik dan ook zeker nog zien in de toekomst.
Woensdag was het tijd om naar Adelaide te vliegen. Veel heb ik die dag verder niet gedaan. Alleen een trip naar Kangaroo Island geboekt en boodschappen gedaan. Donderdagmorgen om 6.45 vertrok ik met de bus naar Kangaroo Island. Eerst twee uur rijden en toen nog 45 minuutjes met de veerboot, dus uiteindelijk was ik rond 10.00 daar. Met een tourbus zijn we over het eiland gereden en hebben we wat highlights bezocht. Eerst stop was de Ecalyptus boerderij. Hier kregen we wat informatie over hoe ecalyptusolie gemaakt wordt (niet zo interessant als je het mij vraagt). Daarna een lekkere lunch gehad ij Vivonne Bay. Vervolgens verder gereden naar Seal Bay, waar de zeeleeuwen gewoon op het strand liggen. Een guide heeft ons hier het een en ander verteld over deze dieren. Daarna naar het Raptor Domain gereden, waar we een roofvogelshow te zien kregen. Een van de betere die ik gezien heb (niet dat ik zoveel roofvogelshows heb gezien). Als laatste zijn we die dag nog naar een wildlife park geweest. Hier konden we kangaroes voeren, pinguins en nog veel meer andere dieren aanschouwen en koalas aaien. Erg leuk, maar toch is het veel specialer als je deze dieren in het wild ziet. Toen was het tijd voor de drie uur durende terugreis. Ondertussen nog even met papa en mama geskypt. Terug in het hostel zo snel mogelijk gaan slapen, want midden in de nacht ging de wekker. Mama was jarig, dus alle familie en Jorin was bij ons thuis. Ik vond het dus wel tijd om eventjes met iedereen te skypen. En ja, dat doet me toch altijd weer goed.
Vanmorgen ben ik naar Haigh's chocolate factory geweest. Zogezegd de oudste chocolademakers van Australië. Hier een kleine rondleiding gedaan met uitleg over het maken van chocolade. En het beste van alles: we mochten ook het een en ander proeven. Om je vingers bij af te likken! Verder heb ik niet veel meer gedaan vandaag.
Over een paar uur is het tijd om de bus naar Kingston SE te pakken, waar ik de komende vier weken tegen kost en inwoning op een schapenboerderij ga werken. (Eindelijk een slaapkamer voor mezelf, yesss!). Het stukje reizen zit er nu dus voorlopig op, een nieuw avontuur staat me te wachten. Ik ben benieuwd wat de komende weken mij gaan brengen. Ik hou jullie op de hoogte. Tot snel! Liefs, Kim

  • 04 November 2016 - 07:40

    Riny:

    Ich bön weer biej, loog wat achter met laeze.
    Mazes miens wat haes dich volle waeke achter de ruk.
    Waal kei en kei leuk, indrukwekkend, memories forever.
    Op nao dien eige kamer en den de hénj oet de mouwe: succes en vuul werkplezeer :)

  • 04 November 2016 - 14:20

    Wil Segers:

    Hoi Kim,

    Het is toch wel vermoeiend zeg, veel reizen, lang in de bus zitten en vroeg opstaan.
    Het is daarom wel leuk om een tijdje op één plek te blijven. Ik ben benieuwd hoe het op de schapenfarm zal zijn. Het is daar toch voorjaar, dan zullen de schapen wel gaan lammeren. Of is die tijd al geweest? In elk geval hoef je daar niet vanuit je rugzak te leven en hopelijk heb je daar een kamer voor jou alleen.

    groet,
    Wil

  • 05 November 2016 - 00:02

    Kim Gommans:

    Ha Riny,
    Joa, ik heb zeker unne drukke tied achter de ruk, maar ut is ut zeker weard.
    Dankjewel!

  • 05 November 2016 - 00:04

    Kim Gommans:

    Ha Wil,
    Ja, een vermoeiende tijd was het zeker.Hier is het nu inderdaad lente, maar ik weet nog niet of de schapen gaan lammeren. Ik heb een kamer voor mij alleen nu (yess!) met zelfs een tweepersoons bed! Kan ik eindelijk weer een aantal weken fatsoenlijk slapen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 15 Aug. 2016
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 17923

Voorgaande reizen:

05 September 2016 - 08 Juli 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: