Melbourne, boerenkool en kerst in de zon - Reisverslag uit Pearcedale, Australië van Kim Gommans - WaarBenJij.nu Melbourne, boerenkool en kerst in de zon - Reisverslag uit Pearcedale, Australië van Kim Gommans - WaarBenJij.nu

Melbourne, boerenkool en kerst in de zon

Blijf op de hoogte en volg Kim

01 Januari 2017 | Australië, Pearcedale

Ten eerste, een gelukkig en gezond 2017 gewenst allemaal!! Ja ik heb net een erg gezellige avond achter de rug; NYE in Melbourne. Maar voordat ik daarover ga vertellen, eerst de rest.
Nadat ik de schapenboerderij verlaten had begin december, ben ik naar Melbourne gegaan. Hier heb ik vier nachtjes in een kerk in Ascot Vale, een suburb dicht bij het centrum, geslapen. Juist ja, een kerk. Twee leuke en lieve mensen, Liz en Tim, hebben in deze kerk een apartement. Zij hadden me uitgenodigd om een aantal nachtjes bij hen door te brengen. Ik heb die dagen alleen en samen met Liz de stad verkend. Bovendien heb ik de Melbourne Art Gallery en de Botanical gardens bezocht. Ondanks het feit dat Melbourne en grote stad is, vind ik het erg mooi hier. Er is veel groen te vinden en er hangt een fijne sfeer.
Op woensdag 7 december ben ik dan eindelijk naar de familie gegaan. Ik verblijf bij Steve en Helen op de boerderij. Bruynenfarms, zoals het heet. Steve verbouwt hier boerenkool en knolselderij. De boerderij ligt in de suburb Pearcedale, ongeveer een uurtje van het centrum af. Ik mag hier zo'n 3 dagen per week werken. De collegas hier zijn vriendelijk en gezellig, dus ik krijg mijn tijd wel om. Op donderdagen heb ik vrij. Die vrije dagen worden besteed aan shoppen met Helen of uitstapjes. In de 3,5 weken dat ik nu hier ben heb ik al vanalles meegemaakt. Zo ben ik naar een begrafenis geweest, heb ik kerst gevierd, is er een babytje in de familie geboren en ben ik naar Wilsons Prom geweest.
De begrafenis hier ging er iets anders aan toe dan thuis. Het was veel meer een feest ter ere van het leven dan een droevige gebeurtenis. Hierdoor was het luchtiger en werd er meer alcohol genuttigd dan bij ons. Na de begrafenis bleef Tahnee (dochter van Steve/achternichtje) ook op de boerderij slapen. Die avond hebben we samen film gekeken en de volgende dag hebben we een beetje rondgetourd door de omgeving. Zo hebben we elkaar een beetje leren kennen. Het was een gezellige dag.
Karlie en Tom (zoon van Helen) hebben mij in de eerste week van mijn verblijf bij Steve en Helen meegenomen naar chocolade café. Samen met Helen, Katie (dochter van Helen), Karlie, Tom en hun kinderen Tahlie en Ben hebben we veel chocolade naar binnen gewerkt. Chocolade croissant, belgische wafels met chocola, chocolade fondue, chocolademelk, bonbons,... Dat smaakte allemaal erg goed!
Verder ben ik een nachtje bij Joanne (dochter van Helen) en haar drie kinderen Jake, Jessie en Juuls blijven slapen. De volgende dag zijn we samen met Karlie, Tom en hun kinderen naar Wilsons Prom geweest. Een prachtig natuurgebied met mooie stranden. Het was die dag niet heel erg warm, dus gezwommen heb ik niet. De kinderen zijn wel het water in gegaan, maar 4 van de 5 waren bang voor het water. Dat werkte dus niet zo goed. Verder hebben we ook nog rond gereden en rondgekeken in dit gebied. Al met al een gezellige, maar stiekem toch wel vermoeiende dag met alle kinderen.
Kerst hier was toch wel heel anders dan thuis. Vooral veel groter en uitgebreider, zoals wij dat kennen met Sinterklaas. Ik had het geluk om twee Kerst feestjes te mogen beleven. De eerste was op 18 december hier bij Steve en Helen. We hadden een uitgebreide kerstlunch met alle kinderen, kleinkinderen, opa (Steve's vader Jo), oma (Steve's moeder Mia) en pa (Helen's vader Ken). Na de lunch kwam Santaclaus langs. Hij heeft vooral de kleinkinderen, maar ook mij overladen met cadeaus. Bofkont die ik ben.
Met Kerstmis zelf was ik in Mildura. Dit is zo'n 600 km van waar ik nu zit. Van vrijdag tot en met maandag ben ik bij een zus van Steve, Jackie, verbleven. Zij en haar man Kel hebben een prachtig huis met de Murray River in de achtertuin. Aangezien het tussen 35 en 40 graden was, heb ik mijn tijd hier dan ook grotendeels doorgebracht in de rivier. Ik heb niet alleen gezwommen, maar ook gewakeboard en op de 'biscuits' (zwembanden) gezeten. Weer eens wat anders dan normaal met kerst.
Het grote kerstdiner hadden we kerstavond, 24 december. We waren met 19 personen, wat maar een heel klein aantal is in vergelijking met normaal bij Steve's familie. Ik heb hier zelfs een Nederlands achternichtje, Kiki, en haar vriend leren kennen. Helaas heb ik de gehaktballen in tomatensaus moeten missen met het kerstdiner, maar in plaats daarvan heb ik oesters en kreeftjes geprobeerd. Niets voor mij.
Ook in Mildura kwam Santaclaus langs. Op zijn wakeboard heeft hij de weg naar Jackie en Kels huis gevonden. Natuurlijk werden er ook weer cadautjes uitgedeeld. Deze keer heb ik lekkere bonbons gekregen.
Kerst in de zon is toch wel een heel andere ervaring dan kerst in de sneeuw (of regen).  Een echt kerstgevoel had ik dan ook niet. Desalniettemin heb ik een erg leuk kerstweekend gehad!
Dan is er afgelopen woensdag, 28 december, een nieuw kindje geboren in de familie. Katie en Adam zijn de trotse ouders van de kleine Sophie Louise. Wat een schatje. Ik mocht die woensdagmiddag meteen mee met Steve en Helen om het nieuwe babytje bewonderen. Nadat we in het ziekenhuis in Frankston (suburb) geweest waren, hebben Steve en Helen me nog meegenomen naar Frankston zelf. Daar hebben we even over het strand gelopen en de prachtige zandsculpturen gezien. Onvoorstelbaar wat sommige mensen van wat zand kunnen maken. Ook donderdag heb ik weer even een bezoekje gebracht aan de kleine Sophie.
Gistermorgen rond een uur of 11 heb ik de trein naar Ascot Vale gepakt. Naar zo'n twee uur was ik weer terug in de kerk bij Liz en Tim. Daar hebben we eerst samen bijgekletst. Daarna heb ik een film gekeken, Anne of Green Gables. Liz vertelde me dat dit een boek is die alle kinderen hier in Australië op school moeten lezen. Toen de film afgelopen was heb ik samen met Liz en Tim buiten op het balkon in het zonnetje zitten genieten van de laatste middag van 2016. Later kwamen een zus van Liz, Lisa, en vrienden van Liz. Met z'n allen hebben we lekker gebbqd. Daarna was het tijd om me klaar te maken en de stad zelf in te gaan. Ik had met Tahnee en haar vriend James afgesproken. Samen zijn we naar Connie (nichtje van pap) en John gegaan. Zij hebben een apartement op de 10de verdieping. Van daaruit had je een mooi uitzicht over de stad. Hier hebben we met ons vijven en laterna zevenen een gezellige avond gehad. We hebben met glowsticks prachtige creaties gemaakt, we hebben de vuurwerkshow gezien, we hebben gezellig gekletst en gedronken en tegen het einde van de avond hebben we met z'n allen muziek gemaakt. Althans een poging daartoe. John heeft een aantal gitaren, een keyboard en een microfoon. Daarmee hebben we ons toch wel een tijdje geamuseerd. Rond 4 uur was ik weer terug in de kerk en daar heb ik weer heerlijk geslapen.
Vandaag, zondag, heb ik niet veel gedaan. Ik heb me vooral beziggehouden met het schrijven van deze blog. Voor de aankomende weken staat er ook weer vanalles op de planning. Daarover horen jullie binnenkort wel weer het een en ander. Voor nu: geniet van jullie kater en tot snel ;). Xx Kim

  • 02 Januari 2017 - 07:11

    Wil:

    Wederom een keileuk verhaal Kim! Je maakt toch erg veel mee en ontmoet een heleboel mensen en daarbij kom je ook nog eens op fantastische plekken. Geniet ervan!

    Groetjes
    Wil

  • 09 Januari 2017 - 08:34

    Kim Gommans:

    Dankjewel! Zeker, het is top hier.

    Xx Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 15 Aug. 2016
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 17941

Voorgaande reizen:

05 September 2016 - 08 Juli 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: